indiana2’s blog

音楽が大好き

electronicaの今を確認するもう一つの方法は、、、追加完了(Another method to confirm now of electronica、、Additional completion)(2016.8.18)

現在かなりお世話になって参考とさせていただいているのは以下のお二人です。

It is following two people now I am considerably taken care of, and to refer to. 

阿木譲 (Yuzuru Agi)

https://agiyuzuru.wordpress.com/

・デンシノオト

postit-foundmix2020.hatenablog.com

http://profile.hatena.ne.jp/post-it/

 

(そうなったいきさつについてはおいおいご紹介させていただきます。)

大学当時にjazz喫茶通いをしていた僕が、今electoronica喫茶なるものとして

阿木さんのDJイベントに通ったりブログを読んだり、また雑誌「ロックマガジン」を愛読していた僕が、electoronica雑誌としてデンシノオトさんのブログを読んでいる。

 

これからもお世話になっていくことには変わりありません。

よろしくお願いいたします。

(I introduce the circumstances that became so in time.)

I who did jazz coffee shop commute in university those days as a thing named the now electoronica coffee shop

I pass DJ event of Agi and read blog, and I who loved reading a magazine "Rock Magazine" again read blog of den Shino Otho as Electoronica Magazine.

 I will continue to take care of them.

Thank you in advance for your help.

f:id:indiana2:20160705235001j:plain

 

 

音楽鑑賞の趣味は母親から聞いた話によると幼稚園時代に遡る。

実姉が通っていたヤマハオルガン教室に一緒に付いていっていたが聴いているだけでいっさい演奏を習おうとはせずにほとんどの曲を覚えて歌っていたとのこと。

(いまだに楽譜が読めない、自分で演奏しないのはそのころの影響が大きい)

小学校中学年時代には歌謡曲をAMラジオで聴きまくり、小6のあるときNHKのテレビ放送・FM放送のシューベルトの「未完成」でガツンときたことからクラシックにはまってしまいました。中学生になって実姉の使っていた音楽教本で作品を探して毎月心斎橋のヤマハに通って月一枚(特にブルックナーマーラーの1作品)のレコードを購入し一か月はそのレコードのみを傾聴する日々を送りました。

高校時代になるとクラスの同級生でかなりロックに詳しいやつがいてkingcrimsonやbowieやenoを紹介してもらいロックに今度ははまりました。(特にenoには衝撃を受けてました。ライナーノートを見ると阿木氏の名前があったのでした。)片道1時間の通学で帰宅部であった僕は高校時代の親友はすべて演劇部や放送部であったため、今思えば吐きダマリを解消すべき、演劇部で有名なW大学に進学して趣味として音効なるものを夢見ました。

一浪しましたが結局第一志望はダメでW大学にある演劇部の入部をあきらめたのですが、東京は当時も学生演劇が盛んであったため在学中の演劇部に途中から入部して音効を始めました。創作劇や野田秀樹のシナリオをその劇団は年に2回ほど催していました。ちょうどそのころのROCKはNEWWAVEが全盛で阿木氏のロックマガジンに載っていたレコードを買いあさりその中で気に入った曲と富田勲さんのシンセサイザーのラベルやストラビンスキーの曲をそれらの芝居につかうのが楽しかった。入部していたのは1年あまりとROCKに興味がなくなっていたので当時自分にとって難解と思われたMODERN JAZZの新譜をバンバンかけていた吉祥寺のJAZZ喫茶あのA&Fに週に1回通い始め、毎回3時間ほど傾聴し、約3年間通い詰めた。

According to the story that I heard from mother, the hobby of the listening to music dates back to the kindergarten era.

I followed the Yamaha organ classroom where a true older sister went to together, but I learned most music without only listening, and being going to learn a performance at all and seemed to sing.

(what I do not play by oneself who does not yet understand score has a big influence of that time)

I kept hearing a popular song on AM radio for the elementary school third and fourth grades of elementary school era and it was classic and has got absorbed because I came in "an incompletion" of Schubert of television transmission, the FM broadcast of NHK with a thud at time of elementary school six years. I sent days to go to Yamaha of every month Shinsaibashi looking for a work in the music doctrine that I became a junior high student, and the true older sister used, and to purchase one piece a month (1 work of Bruckner in particular and Mahler) of record, and to listen to only the record for one month.

When it was high school days, the guy who considerably knew a lot about rock had I was, and kingcrimson and bowie and eno introduce in the classmates of the class and fitted in into the lock this time. (shocked by eno in particular.) There was the name of Mr. Agi when I watched a liner note, and I vomited it if I just thought, and lump re-を entered a school of higher grade in University W which was famous in the drama club which should dissolve, and I who was return region dreamed of the thing named the sound effect as a hobby by attending school for) one way one hour because all the close friends in high school days were drama club and broadcasting club.

I made one year ronin, but the first choice was no use after all and gave up joining a club of the drama club in University W, but because student drama was prosperous in those days, Tokyo joined the drama club at school halfway and began a sound effect. The theatrical company held a scenario of original drama and Hideki Noda approximately two times in a year. It was fun to use music and the music of label and Stravinsky of the synthesizer of Isao Tomita that NEWWAVE was the height of prosperity, and ROCK of that time just bought up the records which appeared in a lock magazine of Mr. Agi and liked in that for those plays. It began to go to that JAZZ coffee shop A&F of Kichijoji where I hung new music of MODERN JAZZ where it seemed that it was difficult for oneself at the time of in having lost interest in more than one year and ROCK straight once a week to have joined the club and listened for every time approximately three hours and paid frequent visits for approximately three years.

http://www.jazzsoda.com/cafe/af.htm

 

その間特にこれといって他の音楽情報を得られることもなくしばらく自分で新しい音楽を探すことに、そこで見つけた・待っていたのは現代音楽だった、、、

During that time, I couldn't get any other music information, so I decided to search for new music for a while, and what I found and waited for was contemporary music. 

近藤譲さんによる NHKFMの現代音楽番組やドナウエッシンゲン音楽祭(これの最近CDはまた購入したい)

http://www.swr.de/swr2/donaueschingen/

の紹介は大変参考となった。

Jo Kondo's introduction to NHK FM's contemporary music program and Donaueschingen Festival (I'd like to buy this CD again) was very helpful.

そこでかかった現代曲の古典と言えるWERBERNの Passacaglia、 Schönberg のVerklärte Nacht、BERGの3 Bruchstücke aus "Wozzeck”の3曲は最初まったく理解できなかったが現在でも僕の中では名作中の名作として光輝いている。

また、当時の吉祥寺南口にはdisk inn という新星堂があり、かなり詳しいディーラーさんがいてクラシックの名盤や現代音楽の入門曲を教えていただいたりした。

5年くらい経て新星堂さんがあの黒田恭一さんとともにECM NEW SERIESArvo Part を教えてくれてました。

 

At first I couldn't understand the three songs of WERBERN's Passacaglia, Schönberg's Verklärte Nacht, and BERG's 3 Bruchstücke aus "Wozzeck", which can be said to be the classics of the contemporary songs that were played on the program, but they are still masterpieces in my mind. It's shining.

Also, at the south exit of Kichijoji Station at that time, there was a Shinseido called disk inn, and there was a staff member who was quite familiar with it, and they taught me classical masterpieces and introductory songs to contemporary music.

About five years later, Shinseido's staff taught me the Arvo Part of ECM NEW SERIES with Kyoichi Kuroda.

あれから30年いろいろ音楽を漁ってきたが、数年前全然知らないELECTRONICAを紹介している阿木さんをHPで発見し、また阿木さんが紹介していたデンシノオトさんのレビューチェックをele-kingのHPから始めました。

デンシノオトさんへtwitterで一度AMAZONのレビューを見てもらうことがきっかけでこのブログindiana2を書き始めることとなった。

 

I've been catching a lot of music for 30 years since then, but a few years ago I found Yuzuru Agi, who introduced ELECTRONICA, which I didn't know at all, and Yuzuru Agi introduced a review check of Mr. Denshinooto. I started from the king's HP.

I started writing this blog indiana2 when I asked Mr. Denshinooto to see the review of AMAZON once on twitter.

 

PS.

ELECTRONICAには慣れてしまい、音色もワンパターン化しご紹介いただいた10枚に1程度しか目新しいものにありつけていません。

5年程度経ってから、シンセ及びその周辺のインターフェイスの進歩による目新しい作品を期待する次第です。

 

I've become accustomed to ELECTRONICA, and I've made only about 1 in 10 new ones with one pattern of tones.

After about 5 years, I expect new works due to the progress of the interface of the synth and its surroundings.